Je kent ze wel die horecazaken waar de tijd lijkt stilgestaan te hebben. Er lijkt sinds mensenheugenis niks te zijn gedaan aan de aankleding en interieur van de zaak. Als je als horecaondernemer niet tijdig investeert in een up date van je zaak, kan dit funest zijn.

Er zijn een aantal absolute don’t’s bij de inrichting van je zaak. Dit zijn skai leren meubelen, eenvoudige ‘graf’kaarzen, sponsorparasols, kunstbloemen en de handgeschreven krijtborden. Ze laten je zaak ouderwets ogen en geven de indruk dat de zaak niet meegaat met zijn tijd. Wat dan wel te doen? Kies voor warme, natuurlijke materialen, de sfeer uit fifties, kies een eigen huisstijl, het integreren van de retail business in horeca, maak gebruik van een open keuken.

In het algemeen geldt dat wat je ook kiest voor de aankleding van je zaak eenheid erg belangrijk is. Je kiest voor een bepaalde sfeer of een thema waarmee je je zaak inricht. Laat het geen mengelmoes van sferen zijn, maar maak een duidelijke keuze. En laat deze keuze terugkomen in allerlei zaken, zoals bijvoorbeeld de muurbekleding, het tafellinnen, de raamdecoratie en zo meer. Denk er ook eens aan een interieurarchitect in de hand te nemen. Een investering in dergelijke zaken zal zich later weer terugverdienen.

Concreet zijn een aantal zaken te noemen die de zaak een betere uitstraling geven. Hang bijvoorbeeld tijdloze zwart-wit foto’s op in de sfeer van het bedrijf. Print de foto op glas waardoor het geheel direct een chique uitstraling krijgt. Ook de huisstijl die bijvoorbeeld naar voren komt in de menukaart en andere correspondentie met de klant is belangrijk. Kies voor een eigen stijl en investeer hierin. Het geeft je zaak een eigen identiteit en kan jaren mee.

Tags: